115 éves az Iparművészeti Múzeum

Amikor ez a sorozat elkészült, még csak 110 éves volt, talán épp eljött az ideje, hogy felkerüljön az oldalra.

Az „iparmúzeum” tervét Rómer Flóris (1815-89) régész és művészettörténész dolgozta ki. A koncepciót az országgyűlés 1872-ben elfogadta, és a múzeum alapítására 50 ezer forintot szavazott meg. 1890-ben megvásárolták az Üllői úti telket, és a múzeumépületre nyilvános pályázatot írtak ki, amelyet Lechner Ödön és Pártos Gyula „Keletre magyar!” jeligéjű terve nyert meg. Az építkezés 1893-tól 1896-ig tartott, és a millenáris ünnepségek keretében 1896. október 25-én I. Ferenc József nyitotta meg. Az új, minden igénynek megfelelő palota a múzeumon túl az 1880-ban alakult Iparművészeti Iskolát is befogadta. A keleti ornamentikát és magyaros díszítőmotívumokat magán viselő, a korai szecesszió jellegzetességeit mutató palota építészeti megoldásai különlegesek: kiállítócsarnokának vasvázas üvegteteje, az üvegkupola díszítése, az oszlopos előcsarnok fölfelé nyitott, a kupolára rálátást adó építészeti megoldása nagyszerű. A palota születése pillanatától heves vitákat váltott ki, jelentősége a nemzetközi szecesszió vonulatában és a lechneri életműben ma már megkérdőjelezhetetlen tény. Benne megvalósul a funkció, a magas művészi színvonalon megformált tömeg, és az egyéni díszítési forma harmóniája. A Zsolnay-kerámiával borított színes kupola messziről, a meseszerű díszítményekkel ékes nyitott főbejárati csarnok közelről csalogatja a látogatókat. Mégis, az ellenzők miatt, az 1920-as évek végére a múzeum belső festését (Reissmann Károly Miksa művét) drasztikusan lemeszelték. Csak két terem és a szélfogó menekült meg, a mór hatásokat mutató nagycsarnok ma is hófehéren fogadja a látogatókat.

click

City Cipő

Nemrég nyílt a Batthyányi utcában ez a bolt, ami főleg Deska cipőket árul. Készítettem hát egy panorámafotót. Ha valakinek az asztalon látható ékszerek ismerősek lennének, az nem a véletlen műve, azokat is fotóztam, és egy katalógus készült belőle. Érdemes ellátogatni ide, kis ékszerdoboz a bolt:)

click

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Időnként rámtör, hogy csak össze kellene szedni azt a rengeteg panorámát, ami még nincs fent az oldalon.
Ez az anyag is pont 5 évvel ezelőtt készült. Ma már sokkal szebb lenne:) Sajnos a nagy vinyó halál során rengeteg alapkép, és a kiterített nagy tif képek is elvesztek, amin még sokat lehetne javítani. Itt is csak a mov-ok maradtak meg.
Persze azért vállalható, legalább az újaknál látni a fejlődést:)

A Wenckheim-palota 1887-ben Meinig Artúr tervei szerint épült emeletes, eklektikus tömbje ma a Szabó Ervin Központi Könyvtár. Különös figyelmet érdemelnek az első emelet gazdagon aranyozott termei. Vonzza a tekintetet az ovális rizalit fölötti kupola és alatta a kocsifelhajtó a gyönyörű kovácsoltvas kapukkal. Az utóbbi 1897-ben készült, Jungfer Gyula munkája. A főváros 1926-ban vette meg a palotát, ekkor alakították itt ki a könyvtárat, amit a reformer politikusról, Szabó Ervinről (1877-1928) neveztek el, aki az első igazgatója volt. 1998-2001 között felújították az épületet: hozzácsatolták a Reviczky utcai oldalon épült XIX. századi egykori lakópalotát, a Baross utcai oldalon pedig építettek egy új nyolcszintes irodaházat. A három épület találkozásánál a régi szerkezeti elemek közé csúsztatták be az új lépcsőházat, ami így szerves egységbe olvasztja a könyvtár részeit. Az új könyvtár központja így az átriumos belső udvar lett, amit üvegtetővel fedtek le. A látvány fentről, az olvasói területekről is különleges: izgalmas madárperspektívából figyelhetjük meg a kőburkolat mintázatát. A lakóház nyitott belső udvarán, a gyerekkönyvtár bejáratánál alakították ki a sárkányos játszóudvart, két hatalmas plasztikával. A Wenckheim-palota belső tereit eredeti pompájukban állították vissza: eltávolították a cédulakatalógus szekrényeit és a polcrendszer egy részét, így megint látható az egykori bálterem káprázatos tükörfala.

click

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Kiscelli Múzeum

Ezek a képek is már évekkel ezelőtt készültek, és azóta várnak arra, hogy végre össze legyenek pakolva:)

A Kiscelli Múzeum nem csak Óbudának, hanem Budapestnek is egyik gyöngyszeme. A barokk épületegyüttes 1745 és 1760 között épült a trinitárius szerzetesek számára, akiket a Zichy család telepített le Óbudán. A kolostor és templomegyüttes tervezője Johann Entzenhoffer bécsi építész volt. Rajta kívül fontos szerep jutott Mayerhoffer Ádámnak és Jäger János Henriknek is a kolostor és templom felépítésében. A barokk épületegyüttesben a földszintes melléképületek karéjából emelkedik ki az egyemeletes kolostorépület a sekrestyével és az oratóriummal. A templom építése után kedvelt zarándokhellyé vált.  A trinitárius templom és kolostor 1784-ig  működött. II.József ez évben feloszlatta a rendet, az épületet kincstári tulajdonba vette és katonai kórházzá alakíttatta át. A következő száz év során az épület volt laktanya, katonai raktár és hadastyánok laktanyája is. Az 1900-as évek elején már elhagyatottan álló épületet Schmidt Miksa bécsi bútorgyáros vette meg. A némileg kicsinosított épületben saját gyűjteményeit helyezte el, illetve az általa gyártott bútorok árumintaraktárát rendezte be. 1935-ben, végrendeletileg az épületet berendezésével és a hozzá tartozó parkkal együtt a fővárosra hagyta, azzal a kikötéssel, hogy a továbbiakban múzeumként működjön. A múzeumi gyűjtemény magában foglal egy közel 200 ezer fényképből álló fotótárat (a Budapestről készült leggazdagabb archív gyűjteménnyel, Klösz György XIX. századi üveg negatívjaival), egy építészeti tervtárat a pesti klasszicista építészet legfontosabb terveivel (Schulek Frigyes Halászbástya- és Mátyástemplom-tervei, az Ybl-Hauszmann-féle budavári tervek), egy 3000 darabos textilgyűjteményt, a mintegy 36 ezer tételes kézirat- és nyomtatványtárat, továbbá üveg-, kerámia-, hangszer-, bútor-, néprajzi és ipartörténeti gyűjteményt. Itt láthatók Szentpéteri József ezüst ötvösmunkái, a Schmidt Miksa által adományozott műalkotások és bútorok, a fővárost ábrázoló metszetek, grafikák.  Állandó kiállításon mutatják be az Arany Oroszlán Patika bútorzatát, amely az 1830-as években készült biedermeier stílusban. A barokk szoborcsarnokban láthatók például a Szentháromság téri „pestisszobrok”. Az Emlékek Pest-Budáról – XVIII-XIX. század című kiállításrészben enteriőröket, egyházi, ipari írott és tárgyi emlékeket mutatnak be az időszakra jellemző stíluskorszakok szerint csoportosítva. Pest-budai nyomdák a XVIII-XIX. században címmel kiállítják Landerer és Heckenast 1848-ban híressé vált nyomdagépét, és a látogatók ma is eredeti formájában kinyomtathatják a Nemzeti dalt. Ugyancsak állandó bemutató a Válogatás a Fővárosi Képtár XX. századi gyűjteményéből és a László Károly Gyűjtemény. Rendszeresen tartanak időszaki kiállításokat is.

click

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Kiscelli Múzeum

Öskü

E templom az Árpádok korában épült –került áttalakításra- román stílusban. Az 1082-es Szt. László korabeli alapítólevélben már mint funkcionáló kápolna szerepel, azonban történetérõl, és magáról az építkezésrõl sem maradt fent semmilyen adat.
Félköríves szentélye félgömbös gerezdes zsindelytetõvel, tölcséridomú, lõrésszerû ablakokkal. A kiugró lábazat valószínû a római kori vigyázótorony maradványa, ugyanis mellett haladt át a híres római hadiút a Via Magna. Egy korabeli feljegyzésbõl kiderül, hogy maga a templom kerek alaprajzú, íves szentéllyel és kõbõl épült. Kupola formájú tetején kis fatorony ült, abban harang függött. Belsejének nyugati oldalán lábakon álló fakarzat helyezkedett el, azon pedig kis orgona. A diadalív nyílásának északi oldalán szószék volt. Három oltár állt benne: A Szt. Kereszt fõoltár, valamint a diadalív két oldalán a Szt. Anna és Szt. Péter mellékoltárok. A templom körül még 1754-ben mûködõ temetõ volt, és 1846-ban állt a tetõn a kis torony, benne a haranggal. A templom XV. századi kulcsát a Veszprémi Múzeumban õrzik.
A kápolna tetején az apostoli kettõs kereszt elárulja, hogy katolikus templomról van szó. A XIII. században a gazdag Újlaki család telepedett le a kápolna körül. Sokáig az a tévhit uralkodott, hogy az építmény török mecset –a helyiek nagy része is így ismeri-, de legújabb régészeti kutatások alkalmával kiváló történészek, mint Rómer Flóris, Henszlmann Imre és Lux Géza megállapították, hogy árpád kori mûemlék, így az Árpád-kori körtemplomok (rotundák) közé sorolja, feltételezve XI. századi eredetét. A töröknek annyi köze van a templomhoz, hogy a XV. században többszörösen feldúlták és végül lerombolták. Bejárata hajdan nem a déli, hanem az északi oldalon volt. A törökök által lerombolt kápolnát 1878-ban Sztáray Antal és neje Battyány Franciska helyre állítatta. Errõl a bejárati ajtó feletti vörös márványtábla is tanúskodik. 1930-ban Kertész Kálmán ösküi plébános, Kasper József zirci mesterrel kívül-belül renováltatta. 1976-ban az Országos Mûemlék Felügyelõség restauráltatta. 1999-ben a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának pályázatából kívül-belül felújította a mûemlék felügyelõség. 2001-ben pedig a lépcsõfeljáró és korlát készült el.
forrás:http://osku.gportal.hu/

click